Äntligen dags för skidsäsong!

Inför vintern är det dags att styra om träningen. Löpning i all ära, men med skidorna tar du dig till nya terränger. Bor du lite längre söderut där det kanske inte är lika många snödagar borde du överväga rullskidor som kompletterande träning. Det är både roligt och anpassat för att efterlikna snöskidor. Målet? Tja, god hälsa – eller Vasaloppet 2018?

Det är nästan exotiskt, det här med snösport. Och vi har nästan glömt att vi bor långt norrut på kartan med allt prat om surftrender och chiliodling. Kanske är det ändå dags att bejaka den kalla (och mörka) halvan av året. Att vi är bra på vintersport i Sverige är ju inte så konstigt, trotsallt. Det är dags för en comeback, skidorna blir allt mer populära. På Pölder kan du köpa utrustning, och sedan är det bara utför backen, både med och utan snö!

Balansera med rullskidorna

Men att träna i snön är ju inte heller verkligheten alla gånger. Det är inte snötäckt särskilt länge på många ställen i landet och härlig nysnö byts mot slask. Och vill man bli bra bör man ju träna kontinuerligt. Att balasnera upp sin skidträning med rullskidor är något som fler börjar bli varse om. I Smålandsposten kan vi läsa om ett gäng ”rullskidsentusiaster” som tränar inför Vasaloppet, och i Borgholm vill man asfaltera om grusvägar för att kunna hålla i loppet.

Är det Vasaloppet som är målet har vi lite inspirerande packtips förutom skidor och mössor.

  • Klocka, för att hålla koll på din tid
  • Vaselin och tejp för eventuellt skav, du vill inte låta det hindra dig från bättre resultat
  • Glasögon mot snö
  • Liniment för stela muskler
  • Vätskebälte (att andas in torr kall luft kan leda till vätsebrist!)

Läs mer om hur du tränar inför Vasaloppet här!

Självklart kan man också träna utan att sikta mot Vasaloppet. Det är en god träning och har du ingen erfarenhet av det tidigare är det alltid bra att börja med en ny träningsform för att få lite extra motivation för att komma ut. Dessutom är det ju väldigt kul.

Scroll to top