Få ut mer av din träning

Det finns många sätt att träna och äta rätt på, men vill du få ut det mesta av din träning finns en hel del saker att tänka på – såsom hur du ska träna, när du ska träna och hur ofta du ska träna, för mycket eller för lite ger motsatt effekt än den önskade.

träning gym maskin benVisst finns många saker du kan göra för att få ut mer av din träning, men viktigast är att hitta ett sätt som fungerar för dig, din kropp, och din kondition. Men gemensamt för alla är att följa de generella träningsråden som bland annat vårdguiden skriver om. Vad man säger där är till exempel att ta det försiktigt i början, vara noga med uppvärmningen och att det är bättre att träna med mått än att ta ut sig helt och hållet. Men det finns fler saker än så att tänka på om man vill få ut det mesta av sin träning. Visste du till exempel att träning och inlärning går hand i hand? I Expressen tipsar man om hur man ska ta ett träningspass inom fyra timmar efter att man lärt sig något nytt, för det ska tydligen enligt forskare innebära att det man lärt sig fastnar bättre i ens närminne – träning innan inlärning ska också göra en mer mottaglig för lärande, men det förutsatt att man inte hoppar ned i skolbänken direkt efter ett hårt och svettigt gympass förstås.

Kost och intervallträning ger mer

träning dansNågot man inte ska glömma om man vill få ut just det mesta av sin träning så är det att äta rätt och hålla sig till en nyttig och välbalanserad kost. Man kan också boosta sitt vitaminintag med Vitaepro för att verkligen vara säker på att man får i sig alla nyttigheter som tänkas kan, men viktigt att tänka på är att inte överkonsumera – och att det är okej att fuska med godsaker någon gång då och då om man kompenserar med en extra frukt till exempel. Ser man sedan till träningen sett ska man vara väl medveten om att intervallträningar är bättre och ger bättre resultat än vad statisk träning gör. Ett tips är därför att varva mellan olika träningsformer i olika tempon istället för att köra järnet på en enda övning. Se det som ett marathon och inte som en sprint. I tidningen MåBra tipsar till exempel den personliga tränaren Tanja Djelevic om hur man ska försöka experimentera med olika typer av träning, för att ens kropp och knopp, som hon säger, båda två ska få göra något utmanande. Vad hon menar är nämligen att varierad träning är det bästa för kroppen då man lätt vänjer sig vid en sorts träningsform och därför också tenderar att bara ägna sig åt denna, och det är något som kan ge motsatt effekt i sin träning. Knepet är därför att byta till något nytt och chocka kropp och hjärna lite – då får du garanterat ut mer av träningen och passar på att lära dig något nytt samtidigt.

Tanjas träningstips för bra träning:

  • Intervaller – 5-6 minuters intervallträning mellan styrka och sprint som du varvar mellan, fungerar både inom och utomhus.
  • Chocka kropp och knopp – är du aerobic-fantast kan du byta till ett pass med styrketräning och om du styrketränar kanske du ska testa pilates-eller yoga?
  • Regelbundenhet – din träningssort behöver inte vara samma, men se till att träna regelbundet om du vill få effekt.