Minska stress med må bra-hormon

Det finns många sätt att minska stress på, och ett av de allra enklaste sätten är faktiskt att fylla kroppen med må bra-hormonet oxytocin och det fås enklast genom lätt massage – vilket det både förebygger och lindrar stress.

Är det något som drömgymmet bör erbjuda så är det nog massage enligt många, mest för att det är så härligt att bli masserad, fler anledningar än så är de få som kan stoltsera med. Men nu kan man börja hänvisa till massagens välgörande när det kommer till att både reducera, lindra och förebygga stress. Det är nämligen just vad man i Göteborgs Posten hävdar att en lätt massage faktiskt gör – så med andra ord är massagen inte bara bra för att man slipper ömmande muskler efter ett träningspass utan man slipper även stress och stressrelaterade problem när man unnat sig en massage.

Lätt massage, inte vanlig

Det som lindrar stress är dock inte vanlig massage, även om den för visso är väldigt skön att få, utan det är något som kallas för Taktil stimulering vilket är en väldigt lätt massage som stimulerar känselreceptorerna i huden och på så vis får igång produktionen av oxytocin. Det i sin tur sänker stressnivåerna i kroppen och förebygger så dessa inte höjs igen under en tid. Dessutom så utförs den här typen av massage på exakt samma sätt behandling efter behandling då detta är för att trigga igång muskelminnet i kroppen. Det gör i sin tur att personer som går på den här typen av behandlingar i syfte att stressreducera ofta efter några behandlingar bara behöver komma in i rummet där behandlingen utförs för att kroppen ska stressa av – det är för att musklerna minns den avslappnande känslan.

Viktigt med fysisk beröring

Något som också är positivt med den här typen av massage, och alla massagetyper för den delen också, är att fysisk beröring är bra för människans välmående. Ibland räcker en kram för att höja serotoninnivåerna i kroppen och ibland är massagen ett bra substitut för annan typ av mänsklig beröring – plus att kroppen hålls mjuk och uppvärmd, oavsett ålder. Och vill man inte bli masserad finns andra sätt att släppa ut må bra-hormonet oxytocin i kroppen och det är genom att:

  • Sova med tungt täcke som liksom kramar en.
  • Umgås med djur, skaffa katt till exempel.
  • Duscha eller bada länge i varmt vatten.
  • Pyssla långsamt med repetitiva rörelser, till exempel virka eller sticka.