Rätt träning för din kropp

Allsidig träning är viktigare än man kan tro. Tränar du ensidigt är risken stor för att du drabbas av belastningsskador. Träna inte efter trenderna utan försök få en mer omfattande träning.

 

Träning ska vara hälsosamt, kroppen måste få vila mellan styrke- och konditionspassen. Har du en sjukdom eller en skada är det dessutom vilket att träna på ett sätt som läkare och sjukgymnaster rekommenderar, det kan du göra via Medfit som är Stockholms största rehab- och träningscenter. Här går det enkelt att arbeta upp en allsidig träningsplan.

 

Allsidig träning – inte ensidig

Det är även viktigt att träna allsidigt. I en artikel i Expressen går det att läsa om hur 71-åriga Anette kör boxning för att hålla sig i trim. Allsidigt för både unga å äldre med andra ord. I Dagens Nyheter skrivs det vidare om hur man bör anpassa sin träning för sin ålder. Vid 20 års ålder är kroppen allt som oftast stark och svarar bra på olika typer av träning. Men dessvärre är unga ofta trendkänsliga och det gör att träningen kan bli ensidig – för några år sedan var det inne med step-up, sedan kom bootcamp in på scenen och kettlebells. När man tränar ensidigt använder man endast några få delar av kroppen, något som ökar belastningen på dessa och dessutom skaderisken. Mer om vad man ska tänka på i de olika åldersgrupperna går det att läsa om i den nämnda artikeln.

 

Ensidig träning leder ofta till belastningsskador:

 

Åres skidgymnasium larmar om att många unga alpina skidåkare drabbas av belastningsskador – Sveriges Radio

 

Scroll to top