Träna för att behålla vikten

För att behålla vikten efter en viktnedgång måste du leva ett aktivt liv. Forskning visar att vägen till viktminskningen kan variera, men att de som lyckas har goda vanor som gör att de lyckas.

Att först lyckas gå ner i vikt och sedan också att klara av att behålla viktnedgången, är en utmaning som många känner igen sig i. För många känns det kanske rent av omöjligt att lyckas. I en nyligen publicerad studie från Providence i USA har forskarna hittat några gemensamma nämnare hos de personer som har lyckats. I studien finns över 10 000 personer som klarat av att behålla viktnedgången, upp till femton år.

”De flesta rapporterar att de ser väldigt lite på tv, mycket mindre än genomsnitts-amerikanen. I stället håller de sig aktiva, och allra viktigast verkar det vara att träna. Forskarna har konstaterat att det inte behöver röra sig om hårda pass. Snabba promenader räcker – bara de görs regelbundet, helst varje dag.” Läs mer.

Aktivitet & rätt kosthållning

De personer som lyckades behålla viktnedgången var alla aktiva: Med träning och snabba promenader, men också mindre tv. Träningsformen som sådan var inte det viktigaste, utan att leva ett aktivt liv. Ett tips för få ett mer aktivt liv är att planera in träningen och träna tillsammans med andra. Hitta en vän eller en träningsgrupp, köp träningskläder online, ett par bra skor och skaffa en bra träningsapp till mobilen. Och sitt inte för mycket framför tv eller surfplattan.

En andra gemensam nämnare för de person som lyckats behålla vikten var att de var kroppsmedvetna och vägde sig regelbundet. För att lyckas bör du väga dig en gång i veckan och vara vaksam när siffrorna stiger uppåt. Det är lättare att gå ner ett kilo än att behöva göra om samma viktresa.Förutom att de levde ett aktivt liv och medvetet vägde sig minst en gång i veckan, så åt de frukost. Frukost är både en grund för ett hälsosamt liv och för att orka träna, men också för att behålla vikten. Om du inte äter frukost kommer kroppen dels att få sämre metabolism, men också vilja kompensera med energirik mat. Det är lättare att äta måltider med sallad och långsamma kolhydrater till lunch eller middag om kroppen redan fått energi på morgonen.

Scroll to top