Träna på morgonen & må bättre

Är du en morgonpigg person som skuttar upp vid väckarklockans första signal redo att starta dagen? Då kanske du även tränar ett pass på morgonen, om inte så är detta en vana du bör lägga till med – det finns nämligen flera goda anledningar till att träna på morgonen.

Vi människor mår bra av att röra på oss och att motionera, oavsett om det handlar om att plocka fram bandyklubban en gång i veckan eller om det är att svida om till gympakläderna för ett pass med crossfit på lokala gymmet. Men vad som kan göra träningen ännu mer lönsam är att tänka till lite kring vilken tid på dygnet du tränar. Nya rön visar nämligen att träning på morgonen ger mer – inte i rena träningsresultat visserligen, men definitivt när det kommer till att upprätta sunda levnadsvanor.

Fördelarna med att träna på morgonen

Det man ska lägga på minnet är en sak, att träna och röra på oss gör att vi mår bra oavsett hur eller när vi gör det. Men att ändra om sitt träningsschema och börja träna på morgonen i stället för på kvällen kan föra med sig en hel del bra saker när det kommer till att skapa sunda levnadsvanor och bygga sig ett hälsosamt liv. Bland annat så listar Expressen dessa fördelar med att ta sig upp i ottan för ett morgonpass:

  • Morgonträning uppmuntrar hälsosamma vanor – som att du fortsätter dagen i samma positiva mönster genom att äta och dricka mer hälsosamt.
  • Ger dit humör en uppåtboost – träning frigör en hel radda av må-bra-hormon i form av endorfiner vilket gör att du börjar dagen på ett strålande humör som säkerligen kommer att smitta av sig på kollegorna.
  • Du behöver inte kaffet för att piggna till – träningen ger dig ihållande energi och gör att du slipper boosta piggheten med koffein för att orka med dagens bestyr.
  • Du får bättre sömn – när du tränar nära läggdags kan du rubba dina sovmönster just med anledning av ovanstående tre punkter så när du tränar på morgonen i stället kommer du somna gott på kvällen sen, speciellt om du föredrar högintensiv träning.
Scroll to top